Totes les noticies

Nova temporada 2018/19: La veu del Liceu

Barcelona, 23 de març de 2018. El Gran Teatre del Liceu ha presentat la seva nova temporada 2018/19, en una roda de premsa en la qual han intervingut el president de la Fundació del Gran Teatre del Liceu, Salvador Alemany, la directora artística, Christina Scheppelmann, i el director musical, Josep Pons. Just ahir es va fer públic el nou director/a general de la institució, Valentí Oviedo, que es presentarà als mitjans la segona quinzena d’abril.

Salvador Alemany, Josep Pons i Christina Scheppelmann.

La nova temporada 2018/19 compta amb 10 òperes escenificades i 3 en versió concert d’11 compositors. L’aposta per la dansa continua sent crucial i es manté amb 4 ballets, que se sumen als 10 concerts i recitals, 6 espectacles d’El Petit Liceu i activitats al Foyer, que contempla un nou projecte musical: “La Cambra del Liceu”. Una temporada que es centra en grans títols amb grans veus, en donar resposta a totes les sensibilitats estètiques i en participar en la comunitat operística internacional amb noves coproduccions. Tres eixos fonamentals per a una nova programació que presumeix d’una gran amplitud d’estils i que engloba des de música barroca fins la contemporaneïtat més absoluta amb l’estrena mundial de L’enigma di Lea de Benet Casablancas. Aquesta nova producció del Liceu compta amb el text de Rafael Argullol, la direcció musical de Josep Pons, l’escènica de Carme Portaceli i l’escenografia de Paco Azorín, un equip amb especial focus en música contemporània que es completa amb un repartiment de luxe amb Allison Cook com a Lea. Aquesta nova proposta, la primera òpera de Casablancas, es situa en un espai intemporal on Lea, possessió de Déu i ésser immortal, no pot revelar el seu secret. La importància del nou repertori és un dels eixos principals del projecte artístic de Scheppelmann: “com a teatre d’òpera públic-privat hem d’ampliar el repertori i donar suport a la nova creació lírica”. En aquesta línia es consolida el projecte OFF LICEU que manté 3 dates en la programació i és un projecte vertebrador de la música contemporània i els nous compositors.

I puritani de Bellini inaugura la temporada amb una nova coproducció del Liceu amb la Welsh i la Danish National Opera. Un dels plats forts de la temporada amb Javier Camarena i Pretty Yende dirigits per Christopher Franklin. La proposta escènica, innovadora i arriscada, està dirigida per Annilese Miskimmon que ubica la immortal història d’amor, inicialment, a Irlanda del Nord del s.XX. A través de la follia d’Elvira es produeix un salt en el temps fins a l’època de Cromwell i de la guerra civil anglesa en la qual s’ubica la peça original. Una altra de les peces més trencadores de la temporada és la proposta de la directora d’escena Lotte de Beer i Les pêcheurs de perles de Bizet on l’òpera i el reality show van de bracet. Aquesta òpera, dirigida musicalment per Yves Abel, compta amb les veus d’Ekaterina Bakanova, que debuta al Teatre, i Olga Kulchynska en el rol de Leila; i John Osborn  i Dmitry Korchak com a Nadir. Les pêcheurs, que no s’ha vist al Teatre des del 1964, parteix d’un triangle amorós en el context d’un rerefons religiós. La nova proposta, producció del Theater an der Wien, en fa una relectura moderna, però respectuosa amb el subtext de l’obra.

El marcat protagonisme femení en els títols operístics es conjuga amb 3 propostes escèniques noves i actuals de tres directores d’escena, Portaceli, Miskimmon i de Beer. Una mirada femenina també en la innovació estètica, un tret indispensable per a la directora artística del Liceu: “intentem cercar espais de disrupció, creativitat i sorpresa.  Busquem també l’equilibri de propostes que puguin ampliar l’horitzó del nostre públic”. Kàtia Kabànova, un dels títols més sòrdids del catàleg operístic de Janáček i menys vistos al Liceu,  retrata l’alliberament de la dona en un muntatge de David Alden que aprofundeix en una societat disfuncional dins del totalitarisme soviètic. Aquest títol és un repte per a l’Orquestra Simfònica del Liceu que esdevé protagonista en aquesta obra del repertori xec amb 85 músics al fossat dirigits pel mestre Pons. Una producció de l’English National Opera  amb la soprano nord-americana Patricia Racette. L’italiana in Algeri de Rossini, també en la línia de l’alliberament de la dona i la cerca de la llibertat, torna al Liceu després de 36 anys. Una farsa còmica també poc representada al Teatre, que compta amb un muntatge vistós i colorista del regista Vittorio Borrelli, d’acord amb l’esperit imaginatiu de la música rossiniana que assumeix Riccardo Frizza.

La propera temporada també dona especial reconeixement al repertori barroc de la mà del versàtil compositor Georg Friedrich Händel. Rodelinda és la primera proposta, estrenada el 1725 a Londres i mai vista al Liceu. Una nova coproducció amb el Teatro Real, l’Opéra de Lyon i Oper de Frankfurt, que arriba sota la batuta del mestre titular Josep Pons i la direcció d’escena de Claus Guth que recrea la història a través de la imaginació de Flavio, el fill dels reis. Una espectacular escenografia mòbil i grans projeccions fan que aquesta òpera sigui una de les produccions més grans i esperades de la temporada. El repartiment, protagonitzat per la soprano Lisette Oropesa i el contratenor Bejun Mehta, brilla en una de les òperes més desconegudes de Händel. Agrippina en versió concert, en canvi, l’última òpera del compositor estrenada a Itàlia el 1709, es podrà veure en versió concert amb la veu de Joyce DiDonato i un repartiment amb grans especialistes en òpera barroca com el baix Luca Pisaroni i el contratenor argentí Franco Fagioli. El conjunt Il Pomo d’Oro, sota la direcció musical i el clavicèmbal de Maxim Emelyanychev, aborda una de les millors òperes barroques de principis del s.XVIII.

Rodelinda (© Javier del Real)

La Gioconda de Ponchielli, una altra de les grans posades en escena de la temporada, que no només compta amb l’aval del públic liceista, sinó que representa l’anhelat debut d’Iréne Theorin en un rol italià al Liceu. Aquesta proposta de Pier Luigi Pizzi compta amb més de 230 artistes -147 persones a escena i 91 músics- sota la direcció musical de Guillermo García Calvo i una orquestració magistral que inclou la mítica “Dansa de les Hores”. El repartiment es completa amb Dolora Zajick, Brian Jagde, Ildebrando D’Arcangelo, Maria José Montiel, entre d’altres. Madama Butterfly i Tosca de Puccini, també són dos dels grans èxits del Liceu que es podran veure aquesta temporada, ambdues amb novetats i les grans veus com a motor. Ainhoa Arteta debutarà en el rol de Cio Cio San alternant-se amb Lianna Haroutounian que pujarà a l’escenari del Liceu per primera vegada. Giampaolo Bisanti dirigirà aquesta posada en escena de Moshe Lesier i Patrice Caurier que centra l’atenció en el drama intern de la protagonista amb solucions visuals de gran sensibilitat, alineades amb l’esperit de la partitura. La Tosca de Paco Azorín compta amb un repartiment immillorable amb Liudmyla Monastyrska i Tatiana Serjan, Erwin Schrott, Lucio Gallo, Fabio Sartori i Roberto Aronica sota la direcció musical de John Fiore. Dos títols per atreure el gran públic al gènere operístic tal com reclamen els estatuts del Teatre. “Som conscients que les sensibilitats del nostre públic són molt diverses i procurem que qualsevol persona pugui trobar la seva pròpia inspiració en les nostres temporades ja sigui amb òperes, concerts, espectacles de dansa, o pels més petits amb El Petit Liceu, som una institució plural” anunciava Salvador Alemany, president de la Fundació a la roda de premsa.

Clou la temporada operística amb Luisa Miller i la posada en escena de Damiano Michieletto, que concentra l’acció en el drama dels dos protagonistes Rodolfo i Luisa, interpretats per Piotr Beczala i Sondra Radvanovsky. Michieletto ubica l’òpera en el preromanticisme alemany en una producció elegant i contundent dirigida musicalment per Domingo Hindoyan. Eleonora Buratto, Luca Salsi, Juan Jesús Rodríguez i Arturo Chacón-Cruz completen el repartiment.

Òperes versió concert

El Liceu s’uneix al centenari del naixement de Leonard Bernstein amb Candide en versió concert. Per primera vegada es podrà escoltar al Liceu aquesta opereta còmica inspirada en la cèlebre novel·la de Voltaire, un dels principals filòsofs de la il·lustració francesa. La direcció musical anirà a càrrec de John DeMain amb Paul Appleby com a Candide, Katheryn Lewek com a Cunegunde i Doris Soffel com a vella dama. Jordi Boixaderas serà el narrador d’aquest llarg viatge on el Cor també comptarà amb una especial rellevància. Salvador Oliva ha adaptat el text, originalment en anglès, perquè les parts recitades siguin interpretades en català.

A més, les grans veus també seran protagonistes de les òperes versió concert. Diana Damrau i Carlos Álvarez ens oferiran uns Hamlet i Ophélie sota la batuta de Daniel Oren. Ambroise Thomas, compositor d’Hamlet i excel·lent representant del drama líric francès, va llegar aquesta partitura rica en matisos i en desplegament dramàtic, que contempla una ària de follia per a la soprano. Agrippina amb Joyce DiDonato clourà les òperes en versió concert.

(© Antoni Bofill)

Novetats musicals: "Música de Cambra al Liceu"

Aquesta temporada hi ha reptes importants a nivell musical. S’inicia un nou projecte molt desitjat pel nostre director musical Josep Pons, "Música de Cambra al Liceu", una iniciativa que preveu 4 concerts de cambra al llarg de la temporada que tenen com a objectiu apropar-nos a l’essència de la música, i a l’aprofundiment del treball a través de formacions més reduïdes i fins i tot solístiques. La "Música de Cambra al Liceu" disposa d'una programació que ens passejarà pels camins de Wagner, els que ens porten cap a ell i els que parteixen de la seva música. Una manera més íntima de sentir l’esperit transgressor del compositor alemany en diferents formats.

Dins d’aquest mateix projecte hi ha dues cites molt rellevants, una és el concert de presentació en societat del Liceu Brass Ensemble, una nova formació sorgida del grup de metalls de la nostra Orquestra. I un concert a capella a càrrec de les veus femenines del Cor del Gran Teatre del Liceu, dirigit per Conxita Garcia.

El cicle s’iniciarà el 23 de novembre de 2018 amb un programa on s’interpretaran dos dels darrers quartets de corda de Beethoven i clourà el 31 de maig amb un concert singular que inclourà la versió per a quinze instruments del Lied der Waldtaube (Gurrelieder) d’Arnold Schönberg; els Lieder eines fahrenden Gesellen de Mahler (versió d’A.Schönberg) i Siegfried Idill de Wagner.

Concerts i recitals

Els dos concerts simfònics de la nova temporada, dirigits pel mestre Pons, també han estat concebuts a l'entorn de Wagner. Com el mestre avançava a la presentació de temporada: “un univers on Wagner hi és del tot present encara que no sempre hi sonin les seves notes”.

La primera cita, el concert del "Memorial Pau Casals", ens portarà de la Simfonia Inacabada de Schubert a Das Lied von der Erde de Mahler, en les veus de la mezzosoprano Anna Larsson i del tenor Nikolai Schukoff. La segona cita, L’Anell sense paraules, ens passejarà a través dels interludis i de les parts instrumentals de la tetralogia del propi Wagner, ordenats i enllaçats pel director d'orquestra  Lorin Maazel, que clourà la temporada de concerts i recitals el 25 de juliol.

El concert del llaütista internacional iraquià Naseer Shamma materialitza l’acord del Liceu amb ADMAF, el Festival d’Abu Dhabi que tindrà recorregut en les següents temporades mitjançant l’intercanvi cultural entre institucions i cultures. Shamma debutarà al Liceu amb 30 músics del seu ensemble Beit Al Oud i presentarà un concert molt especial que recorrerà els llaços musicals entre el món àrab i Europa, amb la seva particular tècnica a mig camí entre la tradició i les seves pròpies composicions modernes.

La directora d’orquestra Emmanuele Haïm torna al Liceu amb un concert sobre la desesperació dels amants a partir d’algunes de les àries més suggeridores d’Händel, Desperate Lovers. Le Concert d’Astrée presenta un concert barroc orquestral i vocal amb la soprano Sandrine Piau i el contratenor Tim Mead. L’eix central del concert va entorn els amors impossibles inherents a l’opera seria del primer terç del s.XVIII. Piotr Beczala i Iréne Theorin, dues de les grans veus més aclamades en recents produccions del Liceu, oferiran un concert i un recital, respectivament.

El reeixit Conte de Nadal de Charles Dickens amb música d’Albert Guinovart ja és una tradició durant les festes. L’Orquestra Simfònica del Liceu amb el VEUS – Cor Infantil Amics de la Unió tornaran a interpretar aquesta peça que es completa amb art amb sorra en directe de la mà de la Companyia Ytuquepintas.

Després de la incorporació del Liceu a la fundació, el Concurs Internacional de Cant Tenor Viñas  arriba a la seva 56 edició amb més joves promeses del món de la lírica, un apartat molt important del teatre per la promoció d’oportunitats per a les noves veus.

Dansa

En matèria de dansa el Liceu manté els 3 títols de ballet i aposta, aquesta nova temporada, per la dansa nacional amb la Compañía Nacional de Danza (CND) i el Ballet  Nacional de España (BNE) amb espectacles per a  tots els públics: Don Quixot i Zaguán y Alento, respectivament. La CND presenta un dels grans clàssics del s. XIX amb la música de Ludwig Minkus coreografiat per José Carlos Martínez. Don Quixot no renuncia a l’estètica clàssica de la peça original de Marius Petipa on s’incorporen picades d’ullet de Martínez a una contemporaneïtat en el seu plantejament coreogràfic. Per altra banda, la proposta del BNE dirigit per Antonio Najarro és una de les propostes amb més èxit de la companyia que proposa una revisió del flamenc més tradicional cap a la modernització del gènere. L’espectacle barreja el flamenc amb el tango i el jazz en una fusió fascinant per la vista i l’oïda amb música de Jesús Torres en el cas de Zaguán i Fernando Egozcue en el d’Alento.

Ballet Nacional de España.

El Ballet de l’Opéra de Lyon, dirigit per Yourgos Loukos, debutarà al Liceu amb 3 peces del mestre Jiří Kylián -Bella Figura, Petite Mort i Wings of Wax-, un dels noms més destacats de la dansa contemporània. El plantejament de Kylián parteix de la racionalitat de l’exercici físic del cos i s’endinsa en l’element espiritual de la figura humana en moviment, amb música que contempla des d’Heinrich Biber fins a Philip Glass, passant per Alessandro Marcello, Antonio Vivaldi, Wolfgang Amadeus Mozart, entre d’altres. Per quart any consecutiu el Liceu segueix donant suport a IT Dansa, la Jove Companyia de l’Institut del Teatre, que presenta Kaash, La Fiesta i Whim Factured Farytale. Una explosió energètica sota la direcció de Catherin Allard.

Dos nous espectacles per al Petit Liceu

Després de l’estrena de l’espectacle El Jove Barber de Sevilla l’octubre del 2017, en la línia de renovació d’El Petit Liceu, el Teatre no només manté aquest títol per a la temporada 2018/19, sinó que incorpora dos nous espectacles: Mans a l’Òpera! i Acròbata i Arlequí.

Mans a l’Òpera! és una nova producció del Teatre que inaugura El Petit Liceu amb una proposta de Xavi Mateu i Anna Llopart que recorre els passos de creació d’una òpera, no només a nivell artístic, sinó també a nivell tècnic, escenogràfic, de vestuari, caracterització, etc. Un espectacle, a partir de 6 anys, que donarà una visió divertida i completa dels embolics que passen darrere i davant de l’escenari. Per altra banda, Acròbata i Arlequí de la companyia La Maquiné clou el cicle familiar. Un espectacle de creació original a partir de 4 anys on tot és possible, un projecte escenicomusical inspirat en Pablo Picasso i la música de les primeres avantguardes amb els compositors Erik Satie i Francis Poulec. El Jove Barber de Sevilla, en coproducció amb ASLICO – Associazzione Lirica e Concertistica (COMO)-, compta amb l’Orquestra del Conservatori del Liceu i presenta un viatge per les aventures de Figaro amb la música de Rossini.

La programació del Petit Liceu es completa amb els títols d’èxit per als més petits: Els músics de Bremen de Poire Vallvé, Allegro Vivace i La Petita Flauta Màgica de Joan Font (Comediants), i Guillem Tell de la companyia La Baldufa.

Recompte d’activitat de la temporada 2018/19

El número de funcions de la temporada es manté pràcticament constant respecte la present temporada. En xifres globals de programació, la temporada 2018/19 té un total de 32 títols amb 127 funcions, 2 títols més que la present temporada, que compta amb 129 funcions. La presència de dansa es manté amb 4 ballets i 16 funcions, respecte les 17 de la present temporada. En l’apartat d’òperes, la 2018/19, compta amb 13 títols i 95 funcions, respecte els 13 títols i 98 funcions de la 2017/18. En matèria de recitals i concerts es redueix el número de títols de 8 a 7 i es faran 8 funcions en comptes de les 9 de la present temporada. L’aposta per les activitats al Foyer, en canvi, ha fet que s’augmenti de 4 a 7 títols.