Totes les noticies

Saimir Pirgu i Aida Garifullina encarnen ‘Roméo et Juliette’ de Gounod

  • El mestre Josep Pons durà la batuta d’aquesta coproducció amb The Santa Fe Opera que signa el director d’escena Stephen Lawless
  • La versió operística que Gounod va fer del clàssic universal de Shakespeare fa 32 anys que no es veu al Gran Teatre del Liceu
  • La soprano russa Katerina Tretyakova s’alternarà com a Juliette amb Garifullina en un extens repartiment en el qual també destaquen noms com el de les mezzosopranos Tara Erraught o Susanne Resmark, ambdues debutant al Liceu  

Stephen Lawless, Aida Garifullina, Saimir Pirgu, Josep Pons i Christina Scheppelmann.

Barcelona, 8 de febrer de 2018. El Gran Teatre del Liceu presenta del 14 de febrer al 4 de març Roméo et Juliette, una coproducció entre el Liceu i The Santa Fe Opera dirigida pel britànic Stephen Lawless (que debuta al Liceu) i sota la batuta del mestre Josep Pons. La versió operística de Charles Gounod del clàssic de Shakespeare no es veia al Liceu des de 1985 i arriba amb un gran repartiment encapçalat per la soprano russa Aida Garifullina, que debuta al coliseu barcelonès, i que s’alternarà en el paper de Juliette amb la també russa Katerina Tretyakova. El tenor albanès Saimir Pirgu encarnarà Roméo i s’acompanyarà de veus tan destacades del panorama líric com les mezzosopranos Tara Erraught i Susanne Resmark, que debuten al Liceu, així com de l’Orquestra Simfònica i el Cor del Gran Teatre del Liceu.

Estrenada a Santa Fe el passat 16 de juliol de 2016, la coproducció que arriba ara al Liceu situa l’acció original en el context de la Guerra Civil dels Estats Units (1861-1865), una decisió del director Stephen Lawless per transportar els temps de Shakespeare a l’època de Gounod. En paraules del propi director, la versió operística d’aquest clàssic universal “esdevé una obra diferent i diversa que comença a sortir del motlle shakespearià i que imprimeix un toc francès a la fugacitat i l’enginy de l’original”. El director ha volgut situar els amants en un marc mortuori que condicionarà fatalment el seu destí des de l’inici del seu enamorament. Precisament aquesta escenografia que els envolta, i que emula un cementiri, ha hagut de ser ampliada per implantar-la a la boca de l’escenari del Liceu, força més alta que la de Santa Fe (Nou Mèxic).     

Aida Garifullina i Saimir Pirgu.

Josep Pons torna a dirigir l’Orquestra del Liceu en una òpera després de l’èxit aconseguit amb Tristan und Isolde. Aquesta vegada, i juntament amb el Cor dirigit per Conxita Garcia, s’enfronten a un dels grans representants del drama líric francès, un compositor amb “grans inquietuds harmòniques i de gran orquestra i amb un gust enorme per la melodia”, assegura el mestre. Una òpera que reflecteix la maduresa amb què Gounod la va composar i que conté una “música amable però alhora profunda, feta des del sentiment artístic, no només per entretenir o per al lluïment dels músics”.   

Roméo et Juliette és una òpera en cinc actes basada en l’obra homònima de William Shakespeare, amb llibret de Jules Barbier i Michel Carré i música de Charles Gounod. Roméo et Juliette es va estrenar al Théâtre Lyrique de París el 27 d’abril de 1867, tres anys abans de l’esclat de la guerra francoprussiana. El Liceu va acollir Roméo et Juliette de Gounod el 28 de maig de 1884, anunciada i cantada en la versió italiana: Romeo e Giulietta. Prèviament ja s’havia estrenat al Teatre Principal, l’11 de juny de 1876. Les últimes funcions de l’obra fins ara van tenir lloc la temporada 1984/85 i en total al Liceu s’hi ha representat 25 vegades.

Saimir Pirgu, Josep Pons i Christina Scheppelmann.

Exposició ‘De l’ombra a la llum’

Coincidint amb la programació de Roméo et Juliette, la Fundació Setba i Photogènic Festival porten al Balcó Foyer del Gran Teatre del Liceu l’exposició De l’ombra a la llum, un treball de Maria Espeus amb la complicitat d’un grup de dones que donen la cara en contra de la violència masclista, perquè l’han patit en pròpia pell. 15 dones que es mostren sense complexos davant la càmera com a eina d’empoderament.